Pengambilan secara Lantikan Kontrak (Interim) ini merupakan langkah interim bersifat sementara ke arah memperkenalkan kaedah baharu lantikan tetap pegawai Perkhidmatan Awam.
Pengambilan pegawai baharu secara Lantikan Kontrak (Interim) dilaksanakan secara berperingkat bermula pada 1 Februari 2024 dengan lantikan pegawai Perkhidmatan Awam di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) serta Pihak Berkuasa Melantik lain.
Skim Perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia dan Polis adalah dikecualikan daripada urusan ini.
Ketetapan ini dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun Negeri dan Persekutuan serta Pihak Berkuasa Tempatan, tertakluk kepada penerimaan pakai oleh pihak berkuasa masing-masing.
Calon boleh membuat permohonan untuk Lantikan Kontrak (Interim) menerusi portal pengambilan Pihak Berkuasa Melantik masing-masing sepertimana lantikan tetap sebelum ini.
Ya. Pegawai yang dilantik menerusi Lantikan Kontrak (Interim) ini akan dilantik secara tetap menerusi kaedah baharu lantikan tetap kelak tertakluk kepada prestasi dan perakuan Ketua Jabatan.
Pegawai tidak perlu melalui proses pengambilan semula untuk lantikan tetap. Walau bagaimanapun, pelantikan tetap pegawai adalah tertakluk kepada prestasi dan perakuan Ketua Jabatan.
Gaji pegawai Lantikan Kontrak (Interim) adalah sama seperti pegawai lantikan tetap. Penetapan gaji adalah berdasarkan kepada gaji permulaan yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan.
Faedah dan kemudahan yang disediakan untuk pegawai Lantikan Kontrak (Interim) adalah berdasarkan dasar dan peraturan semasa yang berkuat kuasa iaitu Pekeliling Perkhidmatan Sumber Manusia (MyPPSM) Urusan Perkhidmatan (UP):
Ceraian UP 1.1.1 Dasar Dan Prosedur Pelantikan Secara Kontrak;
Ceraian UP 1.1.8 Penambahbaikan Kemudahan Bagi Pegawai Lantikan Kontrak (Contract Of
Service) Dalam Perkhidmatan Awam; dan
Ceraian UP 1.1.12 Pemberian Wang Tunai Sebagai Gantian Bagi Cuti Rehat Yang Tidak Dapat Dihabiskan Oleh Pegawai Lantikan Secara Kontrak (Contract Of Service).
Antara faedah dan kemudahan tersebut termasuklah pelbagai elaun dan bayaran insentif;
cuti; rawatan perubatan; pinjaman kenderaan/ komputer; dan rumah kediaman/ kuarters.
Proses penamatan pegawai Lantikan Kontrak (Interim) adalah berdasarkan terma kontrak dan Ceraian UP 1.1.1 Dasar Dan Prosedur Pelantikan Secara Kontrak iaitu:
Pegawai Lantikan Kontrak (Interim) boleh menamatkan perkhidmatan kontrak dengan mengemukakan notis 30 hari atau membayar sebulan gaji sebagai menggantikan notis; atau
Kerajaan boleh menamatkan perkhidmatan kontrak pegawai dengan mengemukakan notis 30 hari atau membayar sebulan gaji sebagai menggantikan notis.
Pegawai-pegawai tersebut dikecualikan daripada ketetapan Lantikan Kontrak (Interim) dan akan dilantik secara tetap tertakluk kepada dasar dan peraturan yang berkuat kuasa.