INTAN
Soalan Lazim
Soalan Am
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) ialah sebuah pusat latihan awam di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) yang berperanan untuk melaksanakan latihan ke arah pembangunan sikap, pengukuhan kemahiran dan pemerkasaan pengetahuan pegawai awam serta melaksanakan aktiviti-aktiviti penyelidikan, perundingan dan penerbitan bagi melengkapkan pegawai awam dengan bakat, kebolehan dan pemikiran yang konstruktif.
INTAN terletak di Bukit Kiara, Kuala Lumpur serta enam (6) kampus wilayah dan satu (1) kampus satelit seperti berikut:
- INTAN Kampus Jalan Elmu di Jalan Elmu, Kuala Lumpur
- INTAN Kampus Wilayah Utara (INTURA) di Sungai Petani, Kedah
- INTAN Kampus Wilayah Selatan (IKWAS) di Kluang, Johor
- INTAN Kampus Wilayah Timur (INTIM) di Kemaman, Terengganu
- INTAN Kampus Sabah (INSABAH) di Tuaran, Sabah; dan
- INTAN Kampus Sarawak (INSARA) di Kota Samarahan, Sarawak.
- INTAN Kampus Satelit Putrajaya
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara |
INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN), |
INTAN JALAN ELMU |
INTAN Kampus Jalan Elmu |
IKWAS |
INTAN Kampus Wilayah Selatan |
INTURA |
INTAN Kampus Wilayah Utara |
INTIM |
INTAN Kampus Wilayah Timur |
INSABAH |
INTAN Kampus Sabah, |
INSARA |
INTAN Kampus Sarawak |
INTAN Putrajaya |
INTAN Kampus Satelit Putrajaya Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) |
www.intanbk.intan.my
Permohonan Kursus di INTAN
Kesemua penjawat awam layak berkursus di INTAN.
Permohonan boleh dibuat secara online (atas talian) melalui portal INTAN www.intanbk.intan.my melalui langkah-langkah berikut
- Klik pada menu "Kursus & Jadual"
- Klik modul "Permohonan Kursus"
- Pilih kampus
- Pilih kategori / taip nama kursus
- Klik pada 'link' nama kursus
- Klik Mohon Kursus
Ya, INTAN turut menerima borang permohonan secara manual untuk Kementerian/Jabatan yang memerlukan bukti permohonan/pengesahan secara bertulis. Walau bagaimanapun, permohonan secara atas talian digalakkan.
Ya, satu e-mel makluman/pengesahan akan dihantar secara automatik kepada Ketuam Jabatan/Penyelia apabila permohonan dibuat. Pemohon perlu mengemukakan maklumat Ketua Jabatan/Penyelia dengan tepat semasa mengisi permohonan secara dalam talian.
E-mel pemakluman akan dihantar secara automatik kepada penyelaras kursus sekiranya permohonan kursus yang dibuat tidak mendapat kelulusan Ketua Jabatan/Penyelia. Permohonan kursus akan terbatal dengan sendirinya
Pemohon boleh menyemak Katalog Kursus yang mengandungi maklumat seperti objektif kursus, jangkamasa berkursus, tarikh kursus dan kumpulan sasaran. Melalui maklumat ini, pemohon boleh memilih kursus yang bersesuaian dengan keperluan mereka.
Status permohonan kursus sama ada masih dibuka atau telah ditutup ada dinyatakan pada maklumat kursus di dalam Katalog Kursus pada Portal INTAN (www.intanbk.intan.my)
Tempoh permohonan untuk sesuatu kursus akan ditutup dua (2) minggu sebelum kursus bermula.
Pemohon boleh menyemak keputusan permohonan sebulan sebelum tarikh kursus dijalankan atau menghubungi terus urus setia kursus yang berkaitan.
Maklumat urus setia kursus yang berkenaan disertakan pada maklumat kursus di dalam katalog kursus pada Portal INTAN (www.intanbk.intan.my).
Rayuan boleh dikemukakan kepada Penyelaras Program yang berkenaan. Walau bagaimanapun, keputusan muktamad pemilihan bergantung kepada pertimbangan pihak INTAN.
INTAN akan mengemukakan makluman kepada Ketua Jabatan/Penyelia sekiranya penjawat awam tidak hadir berkursus selepas pengesahan kehadiran dibuat.
Hal Latihan dan Sokongan Latihan di INTAN
Katalog Kursus boleh diakses melalui Portal INTAN di www.intanbk.intan.my
Kadar yuran yang dikenakan bagi setiap kursus di INTAN adalah seperti berikut:
i) Caj yuran bagi sektor awam
Bil. | TEMPOH KURSUS | KADAR YURAN (RM) |
1. |
1 hingga 7 hari |
30.00 |
2. |
8 hingga 30 hari |
50.00 |
3. |
1 bulan hingga 6 bulan |
100.00 |
4. |
Lebih 6 bulan |
150.00 |
ii) Caj yuran bagi sektor swasta tempatan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan peserta luar negara (di atas jemputan saja)
Bil. |
YURAN PENGAJIAN (RM) |
KADAR BAYARAN HARIAN PER PESERTA (RM) |
||
SEKTOR SWASTA DAN GLC |
LUAR NEGARA |
|||
1. |
Tanpa Penginapan |
300.00 |
1000.00 |
|
2. |
Dengan Penginapan |
420.00 |
1180.0 |
Bayaran boleh dilaksanakan menerusi kaedah berikut:
- Tunai (pembayaran semasa pendaftaran kursus); dan
- Pesanan Kerajaan (LO)
- Bank Draf/ Cek/ Wang Pos/ Kiriman Wang
Keutamaan penginapan asrama diberikan kepada peserta yang bertugas dan beralamat kediaman di luar kawasan Lembah Klang. Permohonan penginapan perlu dimohon melalui Urus Setia Kursus yang dinyatakan dalam Surat Tawaran Kursus.
Peserta-peserta boleh mula mendaftar masuk sehari sebelum hari berkursus dengan petugas kaunter penginapan bermula jam 3.00 petang hingga 7.00 petang. Sekiranya lewat, peserta perlu memaklumkan kepada Urus Setia Kursus atau petugas kaunter di talian 03-2084 7449 dengan lebih awal. Peserta perlu membawa bersama surat tawaran kursus ketika mendaftar masuk ke asrama INTAN.
Antara kemudahan yang terdapat di INTAN ialah bilik kuliah dan seminar yang kondusif dan selesa; makmal komputer, kemudahan sukan dan rekreasi seperti gelanggang sepak takraw, gelanggang skuasy, gimnasium, kolam renang, padang bola jaring, padang bola sepak, padang bola tampar dan gelanggang tenis, pusat sumber, kemudahan penginapan asrama, kedai buku, surau, musolla, kafeteria dan kemudahan tempat letak kereta.
Kemudahan untuk OKU yang disediakan adalah seperti kemudahan ruang parkir khas OKU, ramp wheelchair dan lif Braille. Walau bagaimanapun, peserta OKU dikehendaki memaklumkan kepada urus setia kursus lebih awal supaya kemudahan berkenaan dapat dipastikan bagi keselesaan peserta semasa berkursus.
Tidak. Kemudahan di INTAN adalah khusus buat peserta kursus dan penjawat awam sahaja.
Ya. INTAN ada menawarkan khidmat sewaan kemudahan/fasiliti terhad kepada Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan dan badan berkanun sahaja. Walau bagaimanapun, ianya adalah tertakluk kepada kekosongan. Permohonan sewaan perlu dikemukakan kepada Pengarah INTAN.
Pusat Sumber INTAN hanya dibuka kepada peserta kursus dan penjawat awam sahaja.
Keahlian Pusat Sumber INTAN hanya terhad kepada warga kerja Jabatan Perkhidmatan Awam dan INTAN sahaja. Walau bagaimanapun, semua penjawat awam boleh menggunakan Pusat Sumber INTAN untuk membuat rujukan.
Sekiranya anda bukan ahli Pusat Sumber INTAN, tetapi Perpustakaan/Pusat Sumber di Kementerian/Jabatan/ Agensi anda bertugas telah menjadi ahli Skim Pinjaman Perpustakaan (SPP), maka anda boleh meminjam bahan bacaan di Pusat Sumber INTAN dengan mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh SPP. Jika anda tiada kemudahan SPP, anda boleh menghantar surat rasmi memohon untuk membuat pinjaman bahan kepada pihak Pusat Sumber INTAN untuk dipertimbangkan.
Kursus / Produk Utama INTAN
Tidak, kursus Analisis Kuantitatif hanya boleh diikuti oleh penerima Hadiah Latihan Persekutuan sahaja.
Kursus Diploma Pengurusan Awam merupakan kursus yang WAJIB dihadiri oleh Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) bagi tujuan pengesahan jawatan sebagaimana yang terkandung dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 1980. Penawaran dan pemilihan pegawai untuk mengikuti kursus ini berada di bawah tanggungjawab Bahagian Perkhidmatan, JPA.
Kursus Advanced Leadership and Management Programme (ALMP) merupakan kursus mandatori atau kursus WAJIB bagi pegawai-pegawai Perkhidmatan Awam yang menyandang Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA). Ia dijalankan di bawah Kluster Kepimpinan dan Pembangunan Eksekutif, INTAN Kampus Utama Bukit Kiara. Maklumat lanjut mengenai kursus tersebut boleh diperoleh menerusi portal ALMP, pautan di dalam laman web INTAN, https://almp.intan.my/almpdrive/.
EPSA (E-Pembelajaran Sektor Awam) ialah kursus dalam talian bagi memberikan kemudahan kepada penjawat awam mengikuti kursus secara percuma pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Penjawat awam yang menjalani kursus EPSA layak untuk mendapatkan sijil hari berkursus mengikut syarat yang telah ditetapkan. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Helpdesk EPSA di talian 03-2084 7689 / 7701 / 7702 atau e-mel
Penilaian ISAC dijalankan untuk menilai tahap kefahaman dan kemahiran penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam kalangan personel sektor awam.
Individu
Terdiri daripada individu yang menyandang jawatan berikut iaitu:
- Pembantu Tadbir (P/O) Gred N19
- Pembantu Tadbir (Kew) Gred W19
- Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N19
- Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N19
- Setiausaha Pejabat Gred N29
dimana kelulusan dalam penilaian ISAC merupakan syarat wajib untuk pengesahan dalam perkhidmatan.
Kumpulan
Terdiri daripada kakitangan yang dipilih oleh Kementerian/Jabatan/Agensi yang memohon penilaian tersebut dijalankan secara kumpulan (minimum 30 calon bagi satu sesi). Permintaan ini bergantung kepada Kementerian/Jabatan/Agensi yang memerlukan penilaian ISAC dijalankan secara berkumpulan sahaja. Permohonan perlu dibuat secara rasmi kepada pihak INTAN.
Semua permohonan untuk menduduki penilaian ISAC perlu dilakukan secara dalam talian (online) sahaja. Permohonan boleh dibuat menerusi Portal INTAN di http://www.intanbk.intan.my atau boleh terus menerusi Portal ISAC di http://isac.intan.my. Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh diperoleh dengan menelefon pihak urus setia ISAC di talian 03-2084 7798/7707 atau e-mel
Lain-lain
Permohonan untuk menjalani latihan industri di INTAN boleh dibuat dengan menghantar surat permohonan menerusi e-mel/faks kepada Pendaftar INTAN di alamat berikut:
Pendaftar
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 603 - 2084 7227
Faks: 603 - 2096 2205
E-mel:
Permohonan pekerjaan di sebarang agensi dalam Perkhidmatan awam perlu dibuat melalui Borang Pendaftaran Pekerjaan di Sektor Awam (SPA8i) yang boleh didapati menerusi laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia di alamat www.spa.gov.my
Surat permohonan untuk mendapatkan penceramah/tenaga pengajar INTAN perlu dikemukakan untuk pertimbangan Timbalan Pengarah Kanan INTAN di alamat berikut:
Timbalan Pengarah Kanan INTAN
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2084 7667 (Puan Anita Abu Hassan, Setiausaha Pejabat TPK INTAN)
Faks: 603 - 2093 9490
Email:
Surat permohonan akan dipanjangkan kepada Kluster berkaitan dalam tempoh 1 minggu daripada tarikh penerimaan surat. Sekiranya tajuk kursus/modul kursus tersebut tidak berkaitan atau tiada kepakaran, Pejabat TPK INTAN akan memaklumkan terus kepada Kementerian/Jabatan/Agensi yang memohon.
Perlu diingatkan Surat Permohonan Penceramah INTAN perlu mengandungi:
- Tarikh Cadangan Kursus/Program
(surat permohonan perlu diterima 1 bulan sebelum tarikh Kursus/Program) - Aturcara Kursus/Program
(Menyatakan cadangan keperluan penceramah INTAN mengikut modul) - Maklumat Pegawai
di Kementerian/Jabatan/Agensi yang boleh dihubungi oleh INTAN.
Kadar bayaran penceramah INTAN adalah mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil. 2-2005 iaitu Bayaran Saguhati Mengikut Gred dan dibayar oleh Kementerian/Agensi/Jabatan yang memohon.
Lain-lain:
- Semakan jenis/tajuk kursus yang ditawarkan oleh INTAN boleh dirujuk di Laman Portal INTAN di bahagian Penjawat Awam - Kalendar Latihan INTAN 2019 dan Permohonan Kursus Secara Online
- Semakan Penceramah INTAN mengikut Kepakaran boleh dirujuk di http://www.expert.intan.my/
Buku-buku terbitan INTAN boleh dibeli di Kampus Utama INTAN Bukit Kiara dari Kluster Penyelidikan Pembangunan dan Dasar. Pembelian boleh dibuat secara tunai dan secara pesanan tempatan (LO) kepada:
Sub Kluster Penerbitan
Kluster Penyelidikan Pembangunan dan Dasar
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Tel: 03 - 2084 7362
Faks: 603 - 2092 7368
Email: s
Pembelian juga boleh dibuat secara dalam talian melalui e-Purchasing di Portal INTAN: www.intanbk.intan.my.