Elaun
Soalan Lazim
Imbuhan Tetap Perumahan Bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan
Pemberian ITP kepada pegawai yang menduduki kuarters pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai mengikut penetapan PP8/2015 adalah merangkumi semua pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan dalam Kumpulan Pelaksana (Gred 11 hingga 40), Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 hingga 54) dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi (JUSA hingga TURUS).
Pemberian 25% ITP juga terpakai kepada semua pegawai dalam Kumpulan Pelaksana (Gred 11 hingga 40), Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 hingga 54) dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi (JUSA hingga TURUS) yang bertukar wilayah dan menduduki kuarters berdasarkan perkara 5, PP8/2015. Kerajaan telah menetapkan bahawa semua pegawai awam yang menduduki kuarters layak mendapat ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai. Ini meliputi pegawai-pegawai yang bertukar wilayah.
Perkara 6.2, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001 (PP11/2001) menyatakan pegawai yang tidak menduduki rumah kerajaan boleh memilih ITP atau EPW. Pilihan sama ada menerima ITP atau EPW kepada pegawai yang bertukar wilayah hanya diberikan apabila pegawai bertukar wilayah sahaja. Namun begitu, berdasarkan PP11/2001, Kadar ITP digunakan jika kadar EPW lebih rendah.
Berdasarkan perkara 7, PP8/2015, pegawai yang diperuntukkan kuarters, layak menerima bayaran ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai. Dalam hal ini, kedua-dua pegawai layak menerima bayaran ITP pada kadar 25% daripada kadar ITP masing-masing.
Berdasarkan perkara 7, PP8/2015, pegawai yang diperuntukkan kuarters, layak menerima bayaran ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai. Manakala berdasarkan perkara 8, PP8/2015, pegawai yang tidak diperuntukkan kuarters, layak untuk menerima bayaran ITP atau EPW mengikut perbekalan perkara 6.2, PP11/2001.
Seorang pegawai yang disediakan tempat penginapan/asrama dan tinggal sepenuh masa serta dianggap sebagai kuarters (tidak dibayar ITP), layak menerima ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai.
Pegawai yang mendiami Rumah Khas Jabatan/Jawatan tidak layak dibayar 25% ITP selaras dengan perkara 6, PP8/2015.
Pegawai yang menduduki Rumah Khas Jabatan turut menikmati kadar baharu ITP di bawah PP8/2015 mengikut gred jawatan pegawai. Walau bagaimanapun, peratusan pemberian BPK daripada kadar ITP masih kekal seperti ditetapkan di perkara 3, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2002 (PP11/2002).
Pegawai yang sedang bercuti tanpa gaji tidak layak diberi ITP sepanjang tempoh cuti tanpa gaji selaras dengan perkara 5.3(a), Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2009 (SPP4/2009).
Kadar ITP yang layak diberikan kepada pegawai yang sedang CBBP adalah pada kadar penuh selaras dengan perkara 5.1(b), SPP4/2009.
Semua pegawai lantikan tetap, sementara dan Contract Of Service adalah tertakluk kepada PP8/2015 kecuali pegawai lantikan Contract For Service.
Terma dan syarat perkhidmatan serta jumlah pendapatan bagi pegawai lantikan Contract For Service adalah berbeza dengan penjawat awam dan tidak tertakluk atau ditadbir mengikut PP8/2015.
PP8/2015 adalah berkuat kuasa kepada semua pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan termasuk pegawai yang masih kekal dalam SSB dan Skim Perkhidmatan JKK 1976.
Pegawai Awam Persekutuan yang berkhidmat di luar negara dan disediakan kuarters oleh Jabatan layak dibayar ITP pada kadar 25% daripada kadar kelayakan ITP mengikut gred pegawai selaras dengan perkara 5, PP8/2015.
[1] Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 Tahun 2015
[2] Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001
[3] Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2002
[4] Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2009
Kerja Lebih Masa Dan Elaun Lebih Masa
Apabila seseorang pegawai dikehendaki bekerja lebih daripada masa bekerja biasa yang disyaratkan baginya, maka ia boleh diberi ELM mengikut kadar-kadar yang ditetapkan dan jenis tugas kerja yang dijalankan.
Ketua Jabatan hendaklah menentukan Kerja Lebih Masa (KLM) pegawai berdasarkan kepada jadual waktu bekerja yang ditetapkan.
Jika HBB pegawai ditetapkan dari Hari Selasa hingga hari Ahad, maka KLM yang dijalankan pada hari Selasa hingga hari Ahad itu hendaklah dibayar ELM atas kadar HBB.
Jika hari Isnin ditetapkan sebagai Hari Kelepasan Mingguan (HKM) pegawai, maka kerja-kerja lebih masa yang dijalankan pada hari Isnin itu hendaklah dibayar ELM atas kadar HRB.
Jika HKA jatuh pada hari giliran bertugas pegawai, maka hari giliran bertugas itu dikira sebagai HKA. Oleh itu, jika seseorang pegawai dikehendaki bertugas pada HKA itu, maka pegawai adalah layak menuntut ELM atas kadar HKA.
Jika HKA jatuh pada HKM, maka Hari Kelepasan Am itu adalah ditunda pada hari berikutnya.
Contohnya:
Jika HKM pegawai yang bekerja secara giliran ditetapkan pada hari Rabu, dan HKA jatuh pada hari Rabu tersebut, maka HKA akan ditunda pada hari berikutnya, iaitu hari Khamis.
Jika Ketua Jabatan menghendaki pegawai bertugas pada hari Rabu, maka pegawai adalah layak dibayar ELM atas kadar HRB, dan jika pegawai dikehendaki bekerja pada hari Khamis itu, maka pegawai adalah layak dibayar ELM atas kadar HKA.
Bagi pegawai bertugas secara giliran yang mempunyai 2 hari rehat dalam seminggu, konsep hari rehat adalah sama dengan Waktu Bekerja Pejabat, iaitu 1 hari dikenali sebagai Hari Rehat Mingguan (HRM) dan 1 hari adalah Hari Kelepasan Mingguan (HKM).
Jika HKA jatuh pada hari HKM maka seksyen 3 Akta Hari Kelepasan 1951 yang menetapkan:-
“… mana-mana Hari Kelepasan Am jatuh pada Hari Kelepasan Mingguan, maka hari yang berikutnya hendaklah menjadi Hari Kelepasan Am… adalah terpakai.
Ketua Jabatan hendaklah menentukan HRM dan HKM Pegawai.
Merujuk kepada senario yang dikemukakan, Encik Ali boleh mengemukakan tuntutan ELM bagi tempoh 22 jam tersebut dan pegawai juga boleh mengambil Cuti Gantian bagi baki 18 jam KLM (bersamaan 2 hari Cuti Gantian) (9 jam bersamaan dengan 1 hari Cuti Gantian) yang tidak digunakan untuk tuntutan ELM tersebut dalam bulan yang sama asalkan ia mematuhi peraturan kewangan semasa dan mendapat persetujuan Ketua Jabatan dan pegawai itu sendiri.
ELM hanya boleh dibayar bagi kerja-kerja rasmi pegawai atau jabatan yang dijalankan atas arahan secara bertulis daripada pegawai atasan/ Ketua Jabatan di luar waktu bekerja biasa yang ditetapkan, pada HKM dan pada HKA tertakluk kepada syarat-syarat yang termaktub dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 1991. ELM dibayar berdasarkan kerja-kerja lebih masa sebenar tidak termasuk waktu rehat/ makan/ sembahyang yang telah dilakukan oleh pegawai berkenaan.
Permohonan Encik Chong boleh dipertimbangkan ELM sekiranya beliau melaksanakan KLM di rumah pada HRM, HKM dan HKA dengan arahan Ketua Jabatan dan memenuhi syarat-syarat KLM yang telah ditetapkan.
Dalam hal ini juga, Ketua Jabatan hendaklah menetapkan kaedah pelaporan dan pemantauan yang bersesuaian untuk kerja lebih masa tersebut supaya pelaksanaannya lebih teratur. Garis panduan pembayaran ELM adalah seperti garis panduan yang ditetapkan oleh Jabatan Akauntan Negara bagi pembayaran Prosedur Kerja Elaun Lebih Masa.
Ketua Jabatan boleh mempertimbangkan tuntutan ELM bagi pegawai sekiranya pegawai menerima arahan bertulis daripada Ketua Jabatan untuk melaksanakan kerja-kerja lebih masa di luar masa bekerja biasa yang ditetapkan tertakluk kepada arahan kerja lebih masa tersebut memenuhi corak kerja lebih masa seperti mana ketetapan dalam perkara 24, Lampiran D PP 9/1991 dan Surat Arahan JPA(SARAAN)(S)1619. Klt.16(93) bertarikh 11 Ogos 2010.
Bagi pegawai yang Bekerja Secara Giliran atau pusingan/syif ELM hendaklah berdasarkan jadual waktu bekerja yang telah ditetapkan.
- Jika hari bekerja biasa ditetapkan dari hari Selasa hingga hari Ahad, maka KLM yang dijalankan pada hari Selasa hingga hari Ahad itu hendaklah dibayar ELM atas kadar Hari Bekerja Biasa. Jika hari Isnin ditetapkan sebagai HKM pegawai, KLM yang dijalankan pada hari Isnin itu hendaklah dibayar ELM atas kadar Hari Rehat Biasa;
- Jika HKA jatuh pada hari giliran bertugas pegawai, maka hari giliran bertugas itu dikira sebagai HKA. Oleh itu jika seseorang pegawai dikehendaki bertugas pada HKA itu, maka pegawai adalah layak menuntut ELM atas kadar Hari Kelepasan; dan
- Jika HKA jatuh pada HKM, maka HKA itu adalah ditunda pada hari berikutnya. Contohnya jika HKM pegawai yang bekerja secara giliran ditetapkan pada hari Rabu, dan HKA jatuh pada hari Rabu tersebut, maka HKA akan ditunda pada hari berikutnya, iaitu hari Khamis. Jika Ketua Jabatan menghendaki pegawai bertugas pada hari Rabu, maka pegawai adalah layak dibayar ELM atas kadar Hari Rehat Biasa, dan jika dikehendaki bekerja pada hari Khamis itu, maka pegawai adalah layak dibayar ELM atas kadar Hari Kelepasan.
Bagi pegawai yang Bekerja Secara Giliran atau pusingan/ syif ELM hendaklah berdasarkan jadual waktu bekerja yang telah ditetapkan.
Apabila seseorang pegawai dikehendaki bekerja lebih daripada masa bekerja biasa yang disyaratkan baginya, maka ia boleh diberi ELM mengikut kadar-kadar yang ditetapkan dan jenis tugas kerja yang dijalankan.
Ketua Jabatan hendaklah menentukan KLM pegawai berdasarkan kepada jadual waktu bekerja yang ditetapkan.
Bagi pegawai yang bekerja secara giliran atau pusingan/ syif ELM hendaklah berdasarkan jadual waktu bekerja yang telah ditetapkan.
Sekiranya jadual kerja yang ditetapkan kepada pegawai adalah jam 8.00 pagi hingga 4.00 petang, arahan KLM bermula jam 4.01 petang yang memenuhi corak KLM seperti mana ketetapan dalam perkara 24, Lampiran D PP 9/1991 dan Surat Arahan JPA (SARAAN) (S) 1619. Klt.16(93) bertarikh 11 Ogos 2010, pegawai adalah layak dipertimbangkan ELM tertakluk kepada peraturan yang berkuat kuasa.
Sekiranya arahan KLM tersebut memenuhi corak kerja lebih masa seperti mana ketetapan dalam perkara 24, Lampiran D PP 9/1991 dan Surat Arahan JPA (SARAAN) (S) 1619. Klt.16(93) bertarikh 11 Ogos 2010, pegawai adalah layak dipertimbangkan ELM tertakluk kepada peraturan yang berkuat kuasa.
Pada bulan Ramadan, pegawai boleh dipertimbangkan untuk pulang setengah jam awal dengan syarat waktu rehat juga dikurangkan selama 30 minit seperti yang diperuntukkan dalam peraturan yang berkuat kuasa.
Sehubungan itu, KLM yang diarahkan oleh Ketua Jabatan kepada pegawai akan bermula pada jam 4.01 petang sehingga kerja-kerja tersebut selesai dan layak dipertimbangkan ELM tertakluk kepada peraturan yang berkuat kuasa.
Ketua Jabatan boleh mempertimbangkan tuntutan ELM bagi pegawai sekiranya pegawai menerima arahan bertulis daripada Ketua Jabatan untuk melaksanakan KLM masa di luar masa bekerja biasa yang ditetapkan tertakluk kepada arahan kerja lebih masa tersebut memenuhi corak KLM seperti mana ketetapan dalam perkara 24, Lampiran D PP 9/1991 dan Surat Arahan JPA(SARAAN)(S)1619. Klt.16(93) bertarikh 11 Ogos 2010.
Perenggan 5, Pekeliling Perkhidmatan Sumber Manusia (MyPPSM) Ceraian SR.4.1.1 menyatakan waktu bekerja yang berkuat kuasa pada masa ini, ia juga turut menerangkan bahawa tempoh Waktu Bekerja Pejabat Biasa yang perlu dipatuhi termasuk Waktu Rehat dan Solat Jumaat.
Perintah Am 11 Bab G (Waktu Bekerja dan Lebih Masa) 1974 dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 1980 pula menyatakan takrifan Kerja Lebih Masa adalah seperti berikut :
‘kerja-kerja yang dijalankan di luar waktu bekerja biasa yang ditetapkan kepada seseorang pegawai (waktu bekerja pejabat/waktu bekerja bukan pejabat) termasuk Hari Rehat Mingguan, Hari Kelepasan Mingguan dan Hari Kelepasan Am untuk menjalankan tugas-tugas rasmi seseorang pegawai yang berkaitan dengan tugas hakikinya atau tugas rasmi bagi jabatannya atas kepentingan awam atau kepentingan perkhidmatan’
Maka puan Arissa tidak layak menuntut ELM, kerana waktu rehat merupakan sebahagian daripada waktu bekerja, KJ hendaklah menggantikan masa rehat pegawai pada hari yang sama.
Elaun Bertukar Wilayah
Pegawai Perkhidmatan Awam yang bertukar wilayah layak diberi elaun dan kemudahan seperti berikut:-
- Bayaran Insentif Wilayah
- Elaun Perumahan Wilayah
- Elaun Gangguna
- Tambang Mengunjungi Wilayah Asal
- Tambang Ehsan
- Tambang Mengiringi Jenazah kepada keluarga pegawai yang bertukar wilayah.
Pegawai yang bertukar wilayah bermaksud pegawai yang berkhidmat di wilayah selain dari wilayah asalnya. Wilayah dalam konteks ini bermaksud Semenanjung Malaysia, Sabah, Sarawak dan Labuan. Wilayah asal seseorang pegawai adalah berdasarkan wilayah kelahiran ibu atau bapa pegawai. Sekiranya ibu bapa pegawai dilahirkan di wilayah yang berbeza, pegawai boleh memilih sama ada wilayah kelahiran ibu atau wilayah kelahiran bapa sebagai wilayah asalnya.
Ya. Pegawai boleh mengistiharkan wilayah asalnya sebagai Sabah kerana peraturan membenarkan pegawai memilih sama ada wilayah kelahiran ibu atau wilayah kelahiran bapa sebagai wilayah asalnya.
Pegawai yang bertukar wilayah boleh memilih sama ada menerima Elaun Perumahan Wilayah (EPW) atau Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) dengan menggunakan Borang JPA (EPW) yang terdapat di dalam Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001. Borang tersebut hendaklah dikemukakan kepada Ketua Jabatan.
Pegawai layak dibayar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) mulai dari tarikh pegawai melaporkan diri di wilayah penempatan.
Tambang Ehsan disediakan kepada Pegawai Perkhidmatan Awam yang ‘bertukar wilayah ’. Kemudahan ini disediakan dari tempat pegawai bertugas ke ibu kota wilayah asal pegawai sekali bagi salah satu daripada tujuan iaitu untuk menziarahi ibu, bapa, ibu mertua, bapa mertua yang sakit tenat atau meninggal dunia.
Elaun Gangguan merupakan suatu bayaran yang diberi kepada pegawai yang bertukar wilayah apabila pegawai ditukarkan balik ke wilayah asalnya. Elaun Gangguan dibayar atas kadar sebulan gaji hakiki pegawai. Sekiranya perlu, Elaun Gangguan dibayar secara pendahuluan sebanyak separuh daripada gaji yang diterimanya ketika itu. Baki bayaran Elaun Gangguan akan dibayar berasaskan kepada gaji terakhir yang diterima oleh pegawai itu sejurus sebelum ia bertukar semula ke wilayah asalnya. Bagi dua orang pegawai suami isteri yang bertukar semula ke wilayah asal, hanya seorang sahaja yang layak menuntut Elaun Gangguan mengikut gaji siapa yang lebih tinggi.
Kemudahan Tambang Mengiringi Jenazah diberi kepada keluarga pegawai yang bertukar wilayah bagi tujuan mengiringi jenazah pegawai dari tempat tinggal di wilayah berkhidmat ke tempat pengebumiannya.
Keluarga bermaksud keluarga pegawai iaitu isteri / suami dan anak-anak pegawai yang di bawah umur 21 tahun, dan masih dalam tanggungan pegawai kecuali anak yang daif disebabkan oleh kelemahan otak atau jasmani.
Pegawai tidak layak dibayar bayaran imbuhan perumahan wilayah (BIPW) apabila rumah tersebut telah siap dan selamat untuk diduduki iaitu pada tarikh penyerahan kunci rumah oleh Pemaju Perumahan.
Ketua Jabatan disyorkan untuk membuat beberapa kaedah pelaksanaan seperti berikut:
- semua pinjaman Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) yang diluluskan akan direkodkan oleh Ketua Jabatan dalam buku rekod perkhidmatan pegawai;
- pegawai bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada Ketua Jabatan berkenaan tarikh kunci rumah diterima daripada Pemaju Perumahan dan mengemukakan dokumen berkaitan serahan kunci oleh Pemaju Perumahan kepada Ketua Jabatan;
- Ketua Jabatan mengarahkan supaya maklumat berkaitan dokumen serahan kunci oleh Pemaju Perumahan direkodkan dalam Buku Perkhidmatan pegawai;
- BIPW pegawai akan diberhentikan berdasarkan tarikh serahan kunci oleh Pemaju Perumahan; dan
- peringatan kepada pegawai sekiranya didapati maklumat yang dikemukakan adalah tidak benar maka pegawai boleh dikenakan tindakan tatatertib di bawah peraturan 4(2), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
[1]Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012
[2] Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 22 Tahun 2008
[3] Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002
[4] Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 tahun 2001
[5]Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1988
[6] Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 1978
Rawatan Luar Stesen
Perintah Am 3, Perintah-perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974 menetapkan bahawa pegawai Perkhidmatan Awam dan keluarga mereka hendaklah mendapatkan rawatan di hospital-hospital atau klinik-klinik Kerajaan yang berhampiran dengan stesen mereka. Sekiranya seseorang pegawai perubatan tempatan mengesahkan bahawa seseorang pegawai itu atau keluarganya perlu mendapat rawatan dari pegawai-pegawai perubatan di tempat lain, maka dia atau keluarganya boleh menuntut elaun-elaun seperti dalam Perintah-perintah Am Bab B (Elaun-elaun Dalam Perkhidmatan) Tahun 1974 seolah-olah dia atau keluarganya ke luar stesen atas urusan rasmi.
Perintah Am 42 (a), Perintah-perintah Am Bab B (Elaun-elaun dalam Perkhidmatan Awam) Tahun 1974 menetapkan apabila seseorang pegawai perubatan mengesahkan bahawa seseorang pegawai atau keluarganya memerlukan rawatan atau nasihat perubatan yang tidak boleh diperolehi di tempat ia bertugas, dan dia atau keluarganya tidak dikehendaki tinggal di hospital, maka pegawai itu boleh dibenarkan menuntut semua elaun yang ia berkelayakan di dalam bab ini, termasuk bayaran sewa hotel atau lojing, seolah-olah ia sedang dalam perjalanan rasmi kerana urusan perjalanan untuk mendapatkan rawatan itu bagi dirinya atau ahli keluarganya.
Sekiranya pegawai itu sendiri ingin hendak mendapatkan rawatan dari seorang pegawai perubatan di tempat lain tanpa nasihat dari pegawai perubatan tempatan, maka elaun-elaun tersebut tidak boleh dituntut [Perintah Am 3, Perintah-perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974].
Perintah Am 1 (iii), Perintah-perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974 menetapkan tafsiran ‘keluarga pegawai’ ialah bagi pegawai lelaki, isteri dan anak-anaknya; dan bagi pegawai perempuan, suami dan anak-anaknya. Anak-anak yang berkelayakan ialah anak-anak yang ditanggung sepenuhnya oleh pegawai yang berumur di bawah 18 tahun atau sekiranya masih bersekolah, di bawah umur 21 tahun. Walau bagaimanapun, anak-anak yang daif yang disebabkan oleh kelemahan otak atau jasmani, had-had umur ini tidak terpakai. Istilah anak adalah termasuk anak tiri dan anak angkat yang diambil mengikut undang-undang.
Tidak layak. Ibu bapa yang sah kepada pegawai adalah dibenarkan kemudahan rawatan perubatan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974 dan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 21 Tahun 2009 sahaja.
Perkara 15, Lampiran D7, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 9 Tahun 1991 membenarkan seorang pengiring jika diperakukan oleh pegawai perubatan tempatan. Elaun-elaun bertugas rasmi adalah dibenarkan untuk pengiring, seolah-olah ia menjalankan tugas rasmi ketika mengiringi pesakit, tidak melebihi lima (5) hari berasaskan kepada kelayakan pegawai berkenaan.
Perintah Am 42 (b), Perintah-perintah Am Bab B (Elaun-elaun dalam Perkhidmatan Awam) Tahun 1974 menetapkan bahawa kadar Elaun Makan yang boleh dituntut bagi isteri atau suami pegawai yang memerlukan rawatan hendaklah sama dengan kadar pegawai.
Bagi pegawai yang kedua-duanya merupakan pegawai Perkhidmatan Awam, tuntutan hendaklah dibuat oleh salah seorang (suami atau isteri sahaja), tidak kira sama ada pegawai itu pesakit atau pengiring.
Seseorang pegawai yang mengiringi ahli keluarganya untuk mendapatkan rawatan perubatan di luar stesen hendaklah menggunakan kemudahan Cuti Rehat atau kemudahan Cuti Separuh Gaji atau cuti-cuti lain yang ia berkelayakan.
Tuntutan Pertukaran/ Perpindahan atas Permohonan Sendiri
Ya. Pegawai yang diluluskan oleh Ketua Jabatan untuk bertukar atas permohonan sendiri layak dipertimbangkan bayaran perpindahan dan pertukaran sekiranya pertukaran dan perpindahan tersebut memenuhi salah satu daripada syarat berikut:
- telah berkhidmat sekurang-kurangnya 5 tahun di stesen berkenaan atau 3 tahun di kawasan hidup susah; atau
bagi mengikuti suami/isteri yang telah bertukar terlebih dahulu dengan syarat pegawai telah berkhidmat melebihi setahun di pejabat terakhirnya; atau - atas sebab-sebab kesihatan pegawai atau ahli keluarga (suami / isteri / anak-anak) dan ia perlu pengesahan daripada Pegawai Perubatan Kerajaan; atau
- bagi menjaga ibu / bapa yang uzur yang memerlukan jagaan rapi dan ia perlu pengesahan daripada Pegawai Perubatan Kerajaan; atau
- atas sebab-sebab ketidaksesuaian penempatan berdasarkan kepakaran ilmiah atau keadaan serba salah yang boleh memudaratkan pegawai.
Ya. Pegawai yang bersara atas pilihan sendiri boleh diberi bayaran perpindahan ke mana-mana tempat yang dipilihnya dalam Malaysia.
- Pekeliling Perbendaharaan Bil. 4 Tahun 1995
- Surat Edaran JPA (S) 63/163/(30) bertarikh 23 Ogos 1994
- Surat Edaran JPA (S) 63/163/(40) bertarikh 10 November 1994
Elaun Pembantu Setiausaha Pejabat/ Setiausaha Pejabat (PSP/SP)
Tidak. Berdasarkan peraturan semasa, seorang SP/PK yang menerima EPK dan sedang dalam Cuti Bersalin akan dihentikan pembayaran elaun bagi tempoh cuti tersebut. Pembayaran elaun akan disambung semula sebaik sahaja beliau kembali menjalankan tugas sebagai Pembantu Khas.
Ya. SP/PK yang diarahkan oleh Ketua Jabatan untuk melaksanakan tugas sebagai Pembantu Khas sementara kepada pegawai yang diperuntukkan Pembantu Khas layak diberikan EPK bagi tempoh SP/PK berkenaan menjalankan tugas sebagai Pembantu Khas sementara iaitu sepanjang PK sedia ada sedang cuti bersalin. Bayaran EPK adalah secara proportionate mengikut bilangan hari bertugas secara sepenuh masa.
SP/PK Gred N19 yang telah ditempatkan untuk menjadi Pembantu Khas kepada pegawai Gred Utama C layak diberikan EPK sebanyak RM150.00 sebulan. Ini kerana, pemberian EPK adalah berdasarkan gred jawatan pegawai yang diperuntukkan Pembantu Khas dan bukannya gred jawatan SP/PK yang menjadi Pembantu Khas tersebut
Tidak. SP/PK yang ditempatkan secara pentadbiran tidak layak dibayar EPK. Ini kerana, elaun hanya layak dibayar jika SP/PK berkenaan mengisi jawatan Pembantu Khas kepada pegawai Gred 48 tersebut.
Sekiranya SP/PK tersebut masih menjalankan tugas-tugas sebagai Pembantu Khas di pejabat Ketua Jabatan berkenaan dan tidak ditukar ke Jawatan Kumpulan (Pool), SP/PK tersebut layak dibayar EPK mengikut kadar berdasarkan gred jawatan hakiki Pegawai Penyelia sebagaimana dinyatakan di dalam Perenggan 7, PP1/2010.
Tidak. Timbalan Menteri adalah bukan Pegawai Penyelia yang layak sebagaimana PP1/2010 bagi membolehkan SP/PK berkenaan dibayar EPK.
SP/PK masih layak dibayar EPK kerana menjalankan tugas sebagai PK di pejabat Ketua Pengarah. Kadar yang layak diterimanya semasa kekosongan jawatan Ketua Pengarah adalah berdasarkan gred fleksi jawatan Pegawai Penyelia yang terendah iaitu Gred Utama C dengan kadar RM150.00 sebulan.
Bantuan Sara Hidup
Ya. Pegawai yang diluluskan CBSG dalam negeri layak dibayar BSH atas kadar separuh apabila genap sebulan kalendar mulai tarikh CBSG mengikut kadar kawasan institusi berkenaan.
Pegawai yang diperuntukkan Rumah Khas Jawatan/ Jabatan yang dibayar Bayaran Perumahan Khas juga layak diberi BSH atas kadar separuh (50%) daripada kadar pegawai yang tidak diperuntukkan Rumah Kerajaan.
BSH dibayar mengikut tempat kerja (pejabat) berdasarkan waran perjawatan yang telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan Malaysia. Kadar BSH adalah berbeza mengikut kawasan dan Kumpulan Perkhidmatan mengikut Jadual 1, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 7 Tahun 2019.
Pegawai layak menerima BSH mengikut lokasi institusi pengajian. Bagi pegawai yang diluluskan cuti belajar/ kursus jangka panjang di Sabah/ Sarawak/ Labuan, kadar BSH adalah mengikut Kawasan A.
Pegawai layak menerima BSH mengikut tempat kerja (pejabat) berdasarkan waran perjawatan di mana pegawai ditempatkan.
Pegawai layak menerima BSH seperti kadar berikut:
- Rumah Kerajaan dalam lingkungan 25km radius dari tempat kerja (pejabat) dibayar atas kadar separuh daripada kelayakan pegawai; atau
- Rumah Kerajaan melebihi 25km radius dari tempat kerja (pejabat) dibayar atas kadar penuh.
Jarak 25km ini merujuk kepada jarak melalui satu garis lurtus (radius) di atas peta kerana jarak adalah tetap dan tidak dipengaruhi dengan pembinaan jalan raya baharu.
Pembayaran BSH adalah dibuat berdasarkan tempat kerja pegawai atau institusi pengajian (bagi pegawai yang diluluskan cuti Belajar dalam negara). Tempat kerja pegawai adalah merujuk kepada waran perjawatan yang telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan Malaysia.
- Pekeliling Perkhidmatan Bil. 28 Tahun 2005
- Pekeliling Perkhidmatan Bil. 7 Tahun 2006
- Pekeliling Perkhidmatan Bil. 6 Tahun 2007
- JPA (BGE)(S)63/145/1-2(47) bertarikh 19 Dis 2008
- JPA (BGE)(S)63/145/1-2(48) bertarikh 19 Dis 2008
- JPA (S)63/57/2 KH.8(97) bertarikh 8 Feb 2010
- Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2012
Bayaran Insentif Tugas Pengurusan Stor (BITPS)
Tidak. Mengikut peruntukan di perkara 3, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 1999, Bayaran Insentif Tugas Pengurusan Stor dibayar khusus kepada PT(P/O) yang menjalankan tugas pengurusan stor sepenuh masa. Buat masa ini, kelayakan bayaran insentif ini tidak dipanjangkan kepada perkhidmatan lain. Sehubungan dengan itu, Penyelenggara Stor Rendah Gred N11 tersebut tidak layak dibayar BITPS walaupun beliau menjalankan tugas pengurusan secara sepenuh masa.
Mengikut perkara 8, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 1999, seseorang Pegawai yang menerima BITPS tetapi telah meninggalkan tugasnya selama 28 hari atau lebih secara berturut-turut, bayaran BITPS hendaklah dihentikan dalam tempoh tersebut. Walau bagaimanapun, pengecualian adalah diberikan bagi pegawai yang meninggalkan tugas bagi tempuh tidak melebihi 92 hari berturut-turut termasuk hari cuti mingguan dan kelepasan am dalam keadaan berikut:
- menghadiri kursus yang diarahkan oleh ketua Jabatan
- menjalankan tugas Rasmi atas arahan ketua Jabatan; dan
- bercuti sakit yang disokong oleh Sijil Sakit mengikut P.A Bab C.
Dalam hal yang dibangkitkan, pembayaran BITPS hendaklah dihentikan kerana Cuti Bersalin tidak termasuk dalam kategori Cuti Sakit.
Tidak. Mengikut peruntukan di perkara 3, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 1999, Bayaran Insentif Tugas Pengurusan Stor dibayar khusus kepada PT(P/O) yang menjalankan tugas pengurusan stor sepenuh masa. Oleh kerana Pegawai berkenaan diarahkan menanggung tugas pengurusan stor, bermakna pegawai juga perlu menjalankan dan melaksanakan tugas-tugas hakiki beliau yang sedia ada. Dalam hal ini, Pegawai tidak layak dibayar BITPS kerana tugas yang dijalankan tidak boleh ditakrifkan sebagai menjalankan tugas pengurusan stor sepenuh masa dan pegawai berkenaan tidak layak dibayar BITPS.
Tidak. Seperti yang ditetapkan dalam perenggan 5, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 1999, hanya Pembantu Tadbir (P/O) yang dilantik secara kontrak dan sementara dan menjalankan tugas Pengurusan Stor secara sepenuh masa sahaja yang layak dibayar BITPS. Oleh hal yang demikian berhubung dengan perkara yang dibangkitkan, pegawai yang dilantik bertaraf sambilan tidak layak dibayar BITPS walaupun keseluruhan tugas beliau adalah merupakan tugas pengurusan stor.
Mengikut peraturan yang sedang berkuatkuasa, seseorang pegawai yang telah lulus peperiksaan BITPS, kenaikan kadar pembayaran BITPS dari RM40.00 ke RM80.00 adalah diambilkira pada bulan berikutnya selepas keputusan peperiksaan tersebut dikeluarkan. Sebagai contoh, sekiranya keputusan tersebut dikeluarkan pada 3 Januari ataupun 28 Januari 2006, maka kenaikan kadar BITPS tersebut akan dikira mulai 1 Februari 2006.
Tidak. Mengikut Peraturan yang sedang berkuatkuasa, seseorang pegawai yang diarahkan oleh Ketua Jabatan untuk menjalankan tugas kewangan serta tugas pengurusan stor secara sepenuh masa kerana kekurangan kakitangan tidak layak kedua-dua bayaran insentif tersebut kerana tidak menepati syarat sepenuh masa bagi kedua-dua tugas tersebut dalam satu masa. Pegawai bertugas hendaklah menjalankan tugas sepenuh masa untuk layak menerima elaun berkenaan.
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 1999
Elaun Perumahan Wilayah (EPW)
Mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2001, pegawai yang bertukar wilayah bermaksud pegawai yang berasal dari Sabah atau Sarawak yang berkhidmat di Semenanjung atau pegawai yang berasal dari Semenanjung yang berkhidmat di Sabah atau Sarawak. Manakala Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 29 Tahun 2005 menyatakan bahawa Kerajaan telah bersetuju supaya Labuan ditakrif sebagai wilayah berasingan dari Sabah. Takrifan “berasal” pegawai pula adalah merujuk kepada wilayah kelahiran ibu atau bapa pegawai seperti yang dinyatakan melalui Surat Edaran Jabatan ini bil. JPA(S) 63/75/2/(SV61) bertarikh 12 Oktober 2000.
Tidak. Dalam kedudukan ini, pegawai tidak layak dibayar EPW kerana tidak memenuhi kriteria takrif berasal seperti yang telah dinyatakan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 22 Tahun 2008.
Dalam keadaan ini, pegawai mestilah mengisytiharkan terlebih dahulu wilayah asalnya dan direkodkan dalam buku perkhidmatan pegawai. Sekiranya ibu bapa pegawai dilahirkan di wilayah yang berbeza, pegawai perlu memilih sama ada wilayah kelahiran ibu atau bapa sebagai wilayah asalnya tertakluk kepada sekali pemilihan dalam tempoh perkhidmatan.
Ya. Mengikut Surat Edaran Jabatan ini bil. JPA(S) 63/151 Klt. 23 (8) bertarikh 14 Julai 2009, Kerajaan telah bersetuju meminda supaya pegawai yang mendiami rumah yang dibeli oleh pasangan pegawai dengan pinjaman perumahan Kerajaan di dalam stesen pegawai berkhidmat adalah layak diberi EPW.
Mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2001 menyatakan bahawa EPW dibayar kepada pegawai mulai dari tarikh pegawai melapor diri di wilayah baru.
Tidak. Perenggan 6.7, PP11/2001 menjelaskan bahawa Pegawai yang telah diberi kemudahan Skim Pinjaman Perumahan Kerajaan adalah tidak layak dibayar EPW. Pegawai yang membeli rumah dengan pinjaman swasta adalah layak dibayar EPW.
Tidak. Pegawai yang telah memilih EPW adalah tidak layak menukarkan EPW kepada ITP dalam tempoh pertukaran wilayah yang sama. Walau bagaimanapun, pegawai dibenarkan membuat pemilihan baru sekiranya melibatkan pertukaran wilayah baru kecuali ditukarkan kembali ke wilayah asalnya.
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 tahun 2001
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 22 Tahun 2008
- Surat Edaran JPA(S) 63/151 Klt. 23 (8) bertarikh 14 Julai 2009.
- Surat Edaran JPA(S) 63/75/2/(SV61) bertarikh 12 Oktober 2000.
Elaun Gangguan
Pertukaran Wilayah Atas Permohonan Sendiri
Pegawai yang memohon sendiri untuk bertukar wilayah tidak layak menuntut Elaun Gangguan kerana prinsip pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang diarahkan bertukar wilayah.
Pegawai yang memohon sendiri untuk kembali semula ke wilayah asal tidak layak menuntut Elaun Gangguan kerana prinsip pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang diarahkan bertukar semula ke wilayah asal.
Pegawai tidak layak Elaun Gangguan kerana pertukaran semula ke wilayah asal untuk menyambung pelajaran adalah atas permohonan pegawai sendiri.
Pegawai Bersara di Wilayah Berkhidmat
Pegawai yang bersara di wilayah selain dari wilayah asalnya adalah tidak layak Elaun Gangguan memandangkan pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang masih berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam dan diarahkan untuk bertukar semula ke wilayah asalnya. Walau bagaimanapun, pendahuluan yang diterima pegawai semasa diarahkan bertukar wilayah, sekiranya ada, tidak perlu dikutip semula.
Pegawai Suami Isteri Yang Bertukar Ke Wilayah Yang Sama
Dalam keadaan di mana isteri telah menerima pendahuluan Elaun Gangguan semasa bertukar namun meninggal dunia di wilayah berkhidmat, suami boleh menuntut Elaun Gangguan mengikut kadar sebulan gaji hakiki apabila diarahkan bertukar semula ke wilayah asalnya tanpa perlu memotong pendahuluan yang telah diterima isteri sebelum ini.
Pegawai suami isteri yang bercerai semasa di wilayah berkhidmat boleh menuntut Elaun Gangguan mengikut kadar gaji masing-masing kerana kedua pegawai itu kembali semula ke wilayah asal sebagai individu yang berbeza. Pasangan yang telah menerima pendahuluan Elaun Gangguan semasa diarah bertukar wilayah hanya layak menuntut baki elaun tersebut semasa bertukar semula ke wilayah asal.
Dalam keadaan di mana suami isteri tidak bertukar semula ke wilayah asal secara serentak, hanya seorang sahaja yang layak menuntut Elaun Gangguan berasaskan gaji pasangan yang lebih tinggi.
Sebagaimana yang telah ditetapkan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1988, dua orang pegawai suami isteri yang bertukar ke wilayah yang sama, hanya seorang sahaja yang layak menuntut Elaun Gangguan, berasaskan kepada pegawai yang menerima gaji yang lebih tinggi. Namun, pendahuluan yang telah diterima oleh pasangan bergaji lebih rendah tidak perlu dikutip semula memandangkan pegawai bertukar wilayah semasa bujang dan mempunyai kelayakan masing-masing.
Pejabat Pembayar
Selaras dengan PP 4/1988 yang menjelaskan bahawa sebelum pegawai itu bertukar beliau bolehlah, sekiranya perlu, dibayar Elaun Gangguan secara pendahuluan, sebanyak separuh daripada gaji yang diterimanya ketika itu. Baki bayaran Elaun Gangguan ini akan dibayar berasaskan kepada gaji terakhir yang diterima pegawai itu sejurus sebelum beliau bertukar semula ke wilayah asalnya. Oleh yang demikian, pembayaran Elaun Gangguan adalah menjadi tanggungjawab pejabat terakhir pegawai berkhidmat sebelum bertukar atau kembali ke wilayah asal.
Tempoh Tuntutan Elaun Gangguan
Tuntutan Elaun Gangguan perlu dikemukakan oleh pegawai kepada Ketua Jabatan dalam tempoh masa yang munasabah iaitu setelah arahan pertukaran dikeluarkan dan sebelum perpindahan berlaku atau dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh arahan pertukaran. Tempoh masa yang munasabah ini diperlukan bagi membolehkan permohonan pegawai diproses atau sebarang pindaan dibuat pada maklumat yang dikemukakan di dalam borang tuntutan, sekiranya perlu. Prinsip asas pembayaran bagi pembayaran elaun adalah mengikut tarikh semasa kelulusan elaun tersebut. Walau bagaimanapun, pembayaran bagi sebarang elaun yang dikebelakangkan adalah berdasarkan kepada kelulusan Ketua Jabatan tertakluk kepada peruntukan Jabatan dan pematuhan terhadap tatacara kewangan seperti yang ditetapkan di bawah Arahan Perbendaharaan.
Bayaran Insentif Wilayah (BIW)
Bayaran Insentif Wilayah (BIW) dibayar kepada pegawai Perkhidmatan Awam yang bertukar wilayah. Pegawai yang bertukar wilayah adalah:
- Pegawai yang berasal dari Sabah dan Sarawak yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Semenanjung
- Pegawai yang berasal dari Semenanjung yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Sabah dan Sarawak.
- Pegawai dari Sabah dan Sarawak yang bertukar di negeri-negeri itu.
Ya. Bagi pegawai yang berkursus lebih dari tiga (3) bulan, sama ada di dalam atau di luar negeri, Bayaran Insentif Wilayah ini akan diberhentikan.
Tidak. Pegawai yang dibayar Bayaran Insentif Wilayah tidak layak menerima Bantuan Sara Hidup seperti tertakluk di bawah perenggan 4, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 28 Tahun 2005.
Bagi pegawai yang menghadiri kursus (termasuk cuti belajar) melebihi tiga (3) bulan adalah tidak memenuhi syarat kelayakan untuk dibayar Bayaran Insentif Wilayah (BIW), sebaliknya pegawai akan dibayar Bantuan Sara Hidup (COLA) berdasarkan kepada asas pemberian elaun yang sama iaitu untuk membantu menangani kos sara hidup yang kian meningkat. Perkara ini tertakluk di dalam Garis Panduan Kemudahan Cuti Belajar Kepada Pegawai Awam Yang Mengikuti Kursus Jangka Sederhana Dan Kursus Jangka Panjang Secara Sepenuh Masa yang dikeluarkan oleh Bahagian Modal Insan, JPA.
Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2012, COLA dibayar mengikut lokasi institusi pengajian bagi pegawai yang diluluskan cuti belajar/ kursus jangka panjang dalam negara.
Manakala Elaun Perumahan Wilayah (EPW) juga tidak akan dibayar kepada pegawai yang mengikuti kursus melebihi 3 bulan. Pegawai akan diberikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP). Perkara ini tertakluk di dalam Garis Panduan Kemudahan Cuti Belajar Kepada Pegawai Awam Yang Mengikuti Kursus Jangka Sederhana Dan Kursus Jangka Panjang Secara Sepenuh Masa yang dikeluarkan oleh Bahagian Modal Insan, JPA.
Rujukan :
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2012.
Untuk makluman tuan, Bayaran Insentif Wilayah (BIW) dibayar kepada:
- pegawai yang berasal dari Sabah dan Sarawak yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Semenanjung;
- pegawai yang berasal dari Semenanjung yang dilantik dan/atau ditempatkan berkhidmat di Sabah dan Sarawak;
- pegawai dari Sabah dan Sarawak yang bertukar di antara negeri-negeri itu;
- pegawai di Sabah/Sarawak yang bertugas di negeri masing-masing.
BIW dibayar mengikut peratusan tertentu berdasarkan lingkungan gaji pegawai (Rujuk Lampiran I, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2012).
Berdasarkan perenggan 4(d), Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2012 menyatakan pegawai yang dibayar BIW tidak layak dibayar Bantuan Sara Hidup (COLA).
Pegawai yang mendiami rumah kerajaan akan terus dibayar BIW.
Rujukan :
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2012
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2012
Berdasarkan perenggan 6.5, Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001 (PP11/2001), pegawai suami dan isteri yang bertukar wilayah dan tidak menduduki rumah kerajaan, boleh dibayar Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) masing-masing. Walau bagaimanapun, salah seorang antara mereka boleh memilih Elaun Perumahan Wilayah (EPW).
Penjelasan perenggan 6.5 PP11/2001 adalah sebagaimana berikut:
- pegawai suami isteri yang bertukar wilayah yang sama dan tidak menduduki rumah kerajaan, boleh dibayar ITP masing-masing. Walau bagaimanapun, salah seorang antara mereka boleh memilih EPW.
- pegawai suami isteri yang bertukar wilayah yang berbeza dan tidak menduduki rumah kerajaan layak dibayar EPW masing-masing.
- Sehubungan itu, pelaksanaan pemberian EPW adalah tertakluk kepada perenggan 6.5 PP11/2001 dan penjelasan seperti (b) di atas memandangkan suami dan isteri (asal Semenanjung) telah bertukar ke wilayah yang berbeza.
Rujukan :
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2012
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1988
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 1987
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1996
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2001
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 2005
- Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 7 Tahun 2007
Pemberian Wang Tunai Sebagai Gantian bagi Cuti Rehat yang Tidak Dapat Dihabiskan oleh Pegawai Lantikan Secara Kontrak (Contract of Service)
Pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 adalah sebagai tanda penghargaan dan pengiktirafan oleh Kerajaan atas jasa dan sumbangan yang telah diberikan oleh seseorang pegawai lantikan secara kontrak (Contract Of Service).
Wang tunai di bawah SPP 17/2008 adalah layak diberi kepada pegawai lantikan secara kontrak yang memenuhi syarat-syarat berikut:
- Pegawai dilantik secara contract of service berdasarkan PP 2/2008;
- Tempoh sesuatu kontrak yang berkuatkuasa hendaklah tidak kurang daripada satu (1) tahun; dan
- Persetujuan untuk pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 dimasukkan sebagai peruntukan baru yang ditambah dalam syarat perjanjian kontrak tetapi peruntukan tersebut hanya dimasukkan bagi kontrak baru yang ditandatangani mulai 1 Januari 2009
** Peraturan ini hanya terpakai kepada kontrak baru yang berkuatkuasa mulai 1 Januari 2009.
Bilangan maksimum Cuti Rehat yang dibenarkan untuk tujuan pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 bagi sesuatu kontrak adalah sebanyak lapan (8) hari atau satu per empat (1/4) daripada kadar Cuti Rehat untuk setahun, mengikut mana yang lebih rendah.
Pegawai lantikan secara kontrak layak diberi kemudahan Cuti Rehat mengikut kelayakan pegawai tetap yang setaraf yang berkhidmat kurang daripada 10 tahun.
Bilangan maksimum Cuti Rehat yang dibenarkan untuk tujuan pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 bagi sepanjang tempoh perkhidmatan pegawai secara kontrak dengan Kerajaan (sama ada perkhidmatan secara kontrak dengan Perkhidmatan Awam Persekutuan, Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun [Persekutuan dan Negeri] atau Pihak Berkuasa Tempatan) adalah sebanyak 75 hari.
Pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 adalah dibayar selepas tamatnya tempoh kuat kuasa sesuatu kontrak.
Ya. Pegawai lantikan secara kontrak yang sedang berkhidmat layak diberi pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008.
Pegawai lantikan secara kontrak yang sedang berkhidmat layak dipertimbangkan pemberian wang tunai di bawah SPP 17/2008 tanpa perlu meminda/ menambah peruntukan baru mengenai pemberian tersebut dalam kontrak yang telah ditandatangani.
- Perenggan 3, SPP17/2008
- Perenggan 5, SPP 17/2008
- Perenggan 7.1, SPP 17/2008
- Perenggan 54, page 59, PP 2/2008
- Perenggan 7.2, SPP 17/2008
- Perenggan 7.4, SPP 17/2008
- Perenggan 8, SPP 17/2008
Penambahbaikan Penjelasan Prinsip Pemberian Elaun
Pekeliling ini memperkemaskan penjelasan mengenai empat (4) prinsip pemberian elaun iaitu prinsip Tidak Sejagat, Tidak Biasa, Tidak Kekal dan Kesaksamaan yang telah ditetapkan dalam SSB dan SSM. Ini bagi membolehkan pegawai faham mengenai asas-asas pertimbangan sesuatu keputusan yang dibuat Kerajaan berkaitan pemberian elaun tersebut yang melibatkan pewujudan, pemanjangan, penggabungan dan pemansuhan elaun termasuk pindaan nama, syarat dan kadar.
Prinsip-prinsip tersebut digunakan dalam mempertimbangkan permohonan pewujudan elaun baharu atau pemanjangan pemberian elaun sedia ada. Setiap prinsip menjelaskan asas pertimbangan atau justifikasi mengapa sesuatu elaun berkenaan diberi kepada sesuatu perkhidmatan, kumpulan atau gred-gred tertentu. Sebagai contoh, dalam mempertimbangkan pewujudan elaun baharu, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) boleh mempertimbang pewujudan elaun baharu di atas satu atau lebih daripada satu prinsip pemberian elaun berkenaan.
Prinsip Kesaksamaan bermaksud pemberian elaun tidak terhad kepada mana-mana kumpulan perkhidmatan, dan boleh dipanjangkan kepada pegawai lain yang layak. Namun demikian, prinsip ini tidak sewajarnya digunakan tanpa had. Dalam keadaan tertentu, ia hendaklah digunakan secara berhemah dan bijaksana berdasarkan kepentingan perkhidmatan.
Penentuan kelayakan pegawai lain tersebut pula adalah berdasarkan kepada elemen-elemen tambahan termasuklah kriteria tugas yang dijalankan pegawai berkenaan, serta pemanjangan elaun memenuhi instrumen elaun yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, elaun yang dibayar atas kriteria kesusahan di mana sesuatu tugas itu menyebabkan pegawai susah dan memerlukan usaha yang berterusan berbanding dengan pegawai lain yang berada di gred, skim perkhidmatan atau perkhidmatan yang sama dengannya. Dalam hal ini, jika tugas pegawai menepati kriteria dan mencapai pemarkahan melebihi ambang (threshold) markah instrumen elaun, maka pegawai mempunyai asas yang kukuh untuk dipertimbang bagi menerima bayaran elaun tersebut.
Penetapan Kriteria dan Jenis Pemberian Elaun
Kriteria elaun digunakan dalam mempertimbang permohonan pewujudan elaun baharu dan pemanjangan elaun sedia ada. Selain itu, kriteriakriteria elaun juga digunakan dalam kajian semakan semula syarat dan kadar elaun serta kajian pengukuhan dan pengemaskinian elaun sedia ada untuk memastikan elaun tersebut masih relevan dan bersesuaian dengan kehendak semasa serta berupaya meningkatkan produktiviti dan prestasi pegawai.
Sebelum berkuat kuasanya Pekeliling ini, terdapat kriteria yang bertindih di antara satu sama lain dan terdapat juga kriteria yang tidak selari dengan tujuan sebenar pemberian sesuatu elaun. Penyelarasan semula kriteria-kriteria ini dibuat untuk menyeragamkan asas pemberian elaun dan membolehkan jenis elaun ditetapkan seperti berikut:
- Imbuhan Tetap atau Bayaran Imbuhan adalah dua (2) jenis elaun yang diberi berasaskan kos sara hidup;
- Elaun atau Bayaran Balik adalah dua (2) jenis elaun yang diberi berasaskan tanggungjawab tambahan dan bayaran balik perbelanjaan; dan
- Bayaran Insentif adalah sejenis elaun yang diberi berasaskan tujuh (7) kriteria iaitu risiko kerja; kesusahan; kepakaran; kemahiran atau kompetensi tambahan; keanehan atau kejelikan tugas; kepentingan pengekalan sesuatu perkhidmatan; dan galakan.
Pemansuhan Elaun
Sila berhubung dengan Bahagian Saraan, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia sekiranya masih terdapat pegawai yang melaksanakan tugas secara Khas Untuk Penyandang (KUP) berkaitan elaun-elaun yang dimansuhkan dalam Pekeliling ini.
Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK)
Selaras dengan pelaksanaan Surat Edaran Jabatan Perkhidmatan Awam (SE JPA) rujukan: JPA.SARAAN(S)63/158 Jld.15 (16) bertarikh 9 Januari 2020, Kerajaan telah bersetuju untuk mengekalkan pembayaran BIPK sehingga kajian semula dilaksanakan dengan pihak-pihak yang terlibat.
Berdasarkan keputusan ini, pemberian BIPK kepada lantikan baharu mulai 1 Januari 2020 bagi 33 skim perkhidmatan yang diperuntukkan BIPK adalah dikekalkan.
Pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2019 adalah masih berkuat kuasa mulai 1 Januari 2020.
Pelaksanaan SE JPA rujukan: JPA.SARAAN(S)63/158 Jld.15 (16) bertarikh 9 Januari 2020 adalah bagi tujuan pengekalan pemberian BIPK kepada lantikan baharu bagi 33 skim perkhidmatan yang diperuntukkan BIPK.
Syarat umum kelayakan pembayaran elaun di Perenggan 14, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2019 adalah terpakai kepada BIPK.
SE JPA rujukan: JPA. SARAAN (S) 63/158 Jld 15 (16) bertarikh 9 Januari 2020 telah memaklumkan bahawa Kerajaan bersetuju mengekalkan pemberian BIPK sehingga kajian semula dilaksanakan dengan pihak-pihak yang terlibat, justeru itu pada masa ini pemberiannya dikekalkan kepada 33 skim perkhidmatan yang terlibat sahaja.
Pindaan Nama Elaun
Elaun-elaun dipinda nama untuk disesuaikan dengan kriteria dan jenis elaun berkenaan. Selain itu, pindaan nama dibuat supaya nama elaun lebih jelas menggambarkan fungsi pemberian elaun terbabit dan spesifik kepada perkhidmatan, kumpulan atau gred-gred tertentu yang menerimanya.
Penggabungan Elaun
Elaun-elaun yang mempunyai ciri-ciri persamaan termasuklah asas pemberian, skop fungsi tugas yang melayakkan pembayaran elaun, syarat-syarat khusus dan/ atau kadar yang sama digabungkan untuk mengurangkan bilangan elaun yang berkuat kuasa bagi memperkemaskan seliaan elaun-elaun Perkhidmatan Awam di peringkat Agensi Pusat dan jabatan.
Penyeragaman Syarat Umum Kelayakan
Syarat-syarat umum ini adalah terpakai kepada 91 elaun sedia ada dan diseragamkan di bawah satu punca kuasa iaitu dalam Pekeliling ini bagi memudahkan rujukan pemakaian syarat umum kelayakan pembayaran elaun berkenaan.
Pengiraan pembayaran elaun akan dihentikan pada hari cuti yang ke-29 dan pemberhentian pembayaran elaun hendaklah dibuat mulai hari pertama tempoh cuti yang berkenaan.
Pemakaian Pekeliling PP Bil 10/2019
Tidak boleh. Semua agensi berkaitan perlu menerima pakai keseluruhan Pekeliling Perkhidmatan ini.